Mutta tiiätkös mistä tuo otsikko on lainattu? Tiiätkö Aapelin (Simo Puupponen) vuonna 1948 kirjoittaman romaanin Siunattu hulluus? Tai siitä tehdyn elokuvan (1975)? Isännän vaimo on kaikkien tämän päivän besserwissereiden (kaikkitietävien) alkuolento, äiti, emo tai jotain sinnepäin. Kaikkeen, mitä mies sanoo, vaimo napauttaa, että kyllä minä tiiän. Isäntä kyllästyy ja tuo makuuhuoneen sängylle lehmän makaamaan. Ja kun emäntä palaa kaupunkireissultaan kotiin ja kauhistuu lehmää sängyllä, isäntä toteaa ylpeänä, että kyllä minä tiiän! Ehkä elämänsä ensimmäistä kertaa. Hän tiesi!

  Besserwisserit, nuo kaikkitietävät ja -osaavat pätijät! Aina oikeassa, hyvät ja parhaat! Besserwisser kysyy neuvoa, mutta ei halua sitä. Ei halua, koska vastaus on valmiina jo omassa päässään. Besserwisser loukkaantuu, jos joku ei neuvo, niin kuin besserwisser haluaa. Besserwisser tietää kaiken kaikesta, hän hallitsee hakukoneet tiukan paikan tullen, onhan hän besserwisser! Kyllä hän tietää.

Koiralaumassa besserwisseröinti ei onnistu. Sitä on kokeiltu ja huonosti kävi. Puhun nyt kokemuksesta. Koiria harrastavissa ihmisissä ilmiö on yleinen. Koiria harrastava besserwisser on muutaman vuoden omistanut koiran, rodulla ei ole merkitystä.  Sellainen besserwisser tietää, miten ruokitaan koira oikein, miten treenataan ja että back on track on ihan must! Hän myös tietää miten jalostetaan valioyksilö. Besserwisser ei kuitenkaan ole kasvattanut yhtään pentuetta.  Mutta hän tietää.

Koiramaailman besserwisserille koira on objekti. Koska besserwisser tietää, kuinka kaikki tehdään oikein, on hänen koiransakin oltava täydellinen. Onko? Entäs, jos ei ole? Jos se koira onkin vain ihan tavallinen koira? Ihan tavallisena beaglena minua puistattaa ajatus täydellisyydestä. Minä olen hyvä rakastamaan ihmistä ja minulla on erinomainen kyky aistia ihmisen tunnetilat. Mutta en ole se komein ja kaunein. En ole hurja jänisajuri. Poikani ovat. Mutta minä tiedän, ettei minulta enempää odotetakaan. Minä kelpaan tällaisena, kuin olen. Kelpaako besserwisserin koira huonona päivänä? Kun se ei voita, aja tai pärjää kokeissa? Kun treenit menee pepulleen? Mitä tekee besserwisser? Hänhän tiesi.

Vai tiesikö hän? Olisiko joku muu tiennyt? Että siellä sängyllä makasikin lehmä.IMG_1887.jpg